יום שלישי, 3 ביוני 2008

הלבנת שיניים

מאת: דר' ריביצקי DMD
www.dmd.co.il

רופא שיניים – באר שבע
איך לגרום לשיניים שלי להיות לבנות יותר?- שאלה שזאת מטרידה מתרפאים מכל הגילאים. המטופל הצעיר ביותר שקיבל הלבנת שיניים במרפאתי היה בן 16, ובאותו הזמן ,בחדר הסמוך הלבינה את שיניה סבתו , בת ה-83. שבוע לפני כן, קיבלה הלבנה אמו של הנער, בת ה-49.
צביעת השן עשויה להיות חיצונית או פנימית. הצביעה החיצונית זהו בעצם "סתם לכלוך" אשר נצמד לשיניים וניתן ברוב המקרים להפטר ממנה בקלות, באמצעות ביקורים סדירים אצל שיננית. לקטגוריה זאת שייכים אבנית השן , כתמי עישון, כתמי צבע מאכל - תה, קפה ,יין אדום, סלק או מיצים למיניהם, חיידקים "מפרישי צבע", המייצרים "פס שחור" על גבי השיניים. באלה, כאמור, תטפל השיננית.
כאן אתרכז בצביעה הפנימית, הדורשת את התערבותו של רופא השיניים. צבע השיניים שונה מאדם לאדם. קיימים גוונים צהובים, חומים, אפורים ועוד. מעטים הם בני המזל עם שיניים לבנות בסגנון "הוליווד" באופן טבעי.
גורמים שונים משפיעים על צבע השן: גנטיקה, גיל ,(ככל שאנחנו מתבגרים, כך הצבע הופך בדרך כלל כהה יותר), שחיקת השכבה החיצונית על ידי צחצוח אגרסיבי או משחת שיניים שוחקת במיוחד, אשר הופכת את שכבת השנהב (הדנטין) הפנימית לנראית יותר, חבלה, הרגלים (עישון) , טיפול שורש, שימוש באנטיביוטיקה מסוג טטראציקלין בהריון או בילדות, שימוש בעודף פלואור .
לסילוק כל אלה- קיימות שיטות הלבנה שונות , המתחלקות לשיטות ביתיות ,שיטות מרפאתיות ושיטות מעורבות :בית/מרפאה.
שיטה ביתית נפוצה- כוללת שימוש במדבקות ניילון, הספוגות בחומר מלבין ונמכרות ללא מרשם בבתי המרקחת. ריכוז חומר המלבין בהם- נמוך, לכן השיטה דורשת כחודש על מנת לראות תוצאות משמעותיות. יתרונה במחיר הזול והנוחות הביתית. חסרונה- איטיות וחוסר פיקוח ויעוץ רופא.
שיטות המרפאתיות טהורות- כוללות בדרך כלל חומר הלבנה בריכוז גבוה ביותר , ושימוש במקור אור או חום כגון לייזר או מנורות הלוגן בעלות עוצמה רבה. השיטות הנ"ל- מהירות יותר אך הן גם בעלות סיכון פוטנציאלי לשן עצמה, עקב חימום יתר ולחניכיים עקב הריכוז הגבוה של חומר ההלבנה. המחיר גבוה , עקב מחירן הגבוה של המנורות/הלייזר, וזמן רופא/כסא המושקע. עקב מהירות ההלבנה- אין כל כך שליטה על התוצאה הסופית.
בשיטה המעורבת (המקובלת ביותר מכל השיטות כיום), רופא השיניים מכין "כפפת ניילון" אישית, המותאמת לשיני המתרפא. המתרפא בביתו, בזמנו הפנוי ממלא אותן בחומר מלבין בעל ריכוז בינוני-נמוך . "הכפפה" עם החומר מורכבת על גבי השיניים ל- 3 שעות ביום במשך שבוע עד שבועיים. השיטה יעילה ,נטולת סיכונים , ומאפשרת שליטה על התוצאה הסופית. מבחינת עלות/תועלת זאת השיטה העדיפה כיום.
*הלבנה אינה פועלת על כתרים , ציפויי חרסינה או סתימות, אלא רק על השיניים הטבעיות.