יום שלישי, 17 ביוני 2008

מחלת החניכיים וסיגריות

מאת: דר' ריביצקי –
רופא שיניים באר שבע
"רסקו סיטי" כניסה א' , חדר 304 , טל 08-6279640
לפרטים באתר המרפאה: http://www.dmd.co.il
Periodontitis – או בתרגום מילולי מלטינית "דלקת סביב השן", הנה מחלת החניכיים המוכרת, המצויה בדרגות חומרה שונות ובתקופות החיים השונות, אצל כולנו.במהותה- זאת דלקת זיהומית, הפוגעת במנגנון אחיזת השן בתוך הלסת: פגיעה ברקמה הרכה של החניכיים, פגיעה בסיבי החניכיים, הרס העצם של הלסת.סימני המחלה- בשלבים הראשונים – דימום קל, במיוחד בזמן הצחצוח, כאב קל, נפיחות ואודם.
קל יחסית להתגבר על המחלה בשלב זה: שיננית וצחצוח נכון יעשו את העבודה. בשלב המתקדם יותר, עלולה להופיע נסיגת החניכיים והעצם סביב השן, ניידות השן בדרגות חומרה שונות, זיהומים חוזרים ונשנים. סופו של התהליך- אבדן רוב העצם האוחזת בשן/השיניים ולבסוף- אבדן השיניים עצמן.זהו השלב, בו הטיפול קשה מאד עד בלתי אפשרי, והוא עלול לכלול- ניתוחי חניכיים,מתן תרופות לתקופות ממושכות, השתלות עצם, השתלות שיניים ועוד.
הגורם הראשוני למחלת החניכיים הוא צחצוח לקוי והצטברות אבנית השן , במיוחד בחיבור בין השיניים והחניכיים. הרובד החיידקי הנצמד בקלות לאבנית המחוספסת, החיידקים נותרים זמן רב בסביבת השן והחניכיים, ותוצרי פעילותם תוקפים את השןואת החניכיים.
קיימים גורמים נוספים המשפיעים על חומרת מחלת החניכיים: תורשה, מחלות כגון סכרת,גיל.
במחקרים עדכניים, נמצא קשר ישיר בין עישון לבין החמרת דרגת מחלת החניכיים באוכלוסיה.הוכח, כי העישון מגביר את אלימות החיידקים, פוגע במערכת החיסונית, רעיל עבור תאיהחניכיים וכן מפריע לתהליכי ריפוי החניכיים לאחר ניתוח או השתלה.השפעת העישון עלולה להמשך עוד תקופה ממושכת לאחר הטיפול הפעיל.
לסיכום: יתרונות בריאותיים רבים להפסקת העישון או לפחות לקיצוץ דראסטי בכמות סיגריות הנצרכות.בריאות הפה, שיפור הסיכויים להצליח במאבק נגד מחלת החניכיים וכן הגדלת אחוזי ההצלחה של השתלות השיניים הוא עוד יתרון חשוב.