יום שישי, 27 ביוני 2008

דעה נוספת- Second opinion


מאת: דר' ריביצקי
רופא שיניים בבאר שבע .
"רסקו סיטי" כניסה א', חדר 304 , באר שבע. טל: 086279640

פרטים באתר המרפאה: http://www.dmd.co.il

לאחר שנבדק ע"י רופא שיניים, ביקש המתרפא לקבל דעה נוספת מרופא אחר. אבל- במקום שהדברים יתבהרו- הם הסתבכו: בכל מרפאה קיבל תכנית טיפול שונה, הצעת מחיר שונה, מה שנקרא- "כמספר רופאים- כך מספר הדעות".
המתרפא מבולבל: מי צודק? מהי התכנית המומלצת? האם הרופא שהציע תכנית של 50.000 שקל
הוא חמדן ומתכנן "להתעשר בקלות", ולעומתו- הרופא השני, שמציע "אותו הדבר בדיוק " ב- 5000 שקל הוא צדיק, ש"מסתפק במועט" ? (אני אישית לא מאמין בצדיקים ).
או אולי ההפך הוא הנכון- "החמדן היקרן" הוא מומחה גדול שהציע את הטוב ביותר, וה"צדיק הזול"
סתם "חפפן" שלא מבין כלום?
התשובה אינה פשוטה. תצטרך לסמוך על החושים, השכל הישר לשקול מספר גורמים בבואך להסכים לתכנית הטיפול המוצעת:
1. ראשית כל- קבלת " דעה השנייה - Second opinion " היא מעשה נכון, אתי ולגיטימי. רופא הבטוח בעצמו, לא יראה בכך "עלבון" או הבעת "אי אמון". יותר מכך, על פי חוק זכויות החולה הינך זכאי לקבל כל החומר כולל צילומים. אף אחד לא יודע הכל, ויעוץ נוסף יאפשר לך לההנות מידע של יותר ממומחה אחד.


2. קבל משני הרופאים תכניות טיפול כתובה ומפורטות, (טיפולים ומחירים), בקש לקבל הסבר מנומק בנוגע למהות הטיפול ,חלופות אפשריות, דאג שכל תכנית תסתמך על צילומי רנטגן וצילומי פוטו של הפנים והשיניים. לצורך השתלות, נדרש לרוב גם צילום CT . אל תסמוך על אמירה סתמית "טיפול לכל הפה", "זה אותו דבר" וכד'. תכנית טיפול שנקבעה ללא צילום וללא דיון מעמיק בחלופות- היא כשלון ידוע מראש.


3. השווה בין התכניות , הרופא אמור לעזור לך בזאת. ייתכן, שגם התכנית הזולה וגם היקרה נכונות, ושתיהן "סוג א'" , אך אחת היא "מכונית עממית חמודה" והשנייה – "ג'יפ גדול ומפואר". בחר את המסלול שמתאים לך


.4. ככלל- אין "ארוחות חינם". לא תמיד מחיר גבוה מהווה ערובה לאיכות, אך מחיר נמוך או "טוב מדי"-הוא תמיד וללא יוצא מן הכלל ערובה לאיכות נחותה.


5 . ההבדלים במחיר עשויים לנבוע גם מהכשרתו ומומחיותו של הרופא, הוותק והגישה הטיפולית. סביר להניח שקבלת טיפול במרפאה מודרנית ונקייה, אצל רופא שמשאיר זמן מספיק לכל מתרפא שווה מעט יותר. גם איכות הציוד והחומרים משתנים בין מרפאה למרפאה, ויש לכך מחיר כלכלי. דוגמא בולטת- היא שימוש במכשירי רנטגן דיגיטלים , החוסכים בין 70% ל- 90% קרינה. במרפאות מודרניות ישנם היום אפילו מכשירים דיגיטאליים לצילום פנוראמי, אשר בריאים יותר עבורך, יחסוכו בזמנך וישפרו את בטיחות הטיפול. . ברור- שזה שווה (ועולה) מעט יותר.
הפרשים של 10-15% בין רופאים בעלי אותה רמה ותכניות טיפול באיכות זהה מקובלים בשוק.